Som beskrivet i tidigare blogginlägg har trenden för design gällande företagshemsidor tidgare varit att behålla den klassiska corporate-looken och inte svänga ut för mycket. De mest trendiga B2C-varumärkena har gått ifrån den tumregeln men som regel har de flesta företagshemsidor behållit den gamla, ganska sterila och tråkiga looken.

De senaste åren har jag dock sett en ny trend. Vi ser fler och fler företag använda sig av en mer livfull och interaktiv design på sina hemsidor. Min hypotes är att trenden de följande åren kommer följa i det spåret. Här följer fem(5) exempel på tydliga trender i design hos de nya företagshemsidorna.

1. Allt blir större
Typsnitten blir större, bilderna blir större och designen blir bredare. Fullbredslayouter är mer och mer vanligt och är ett naturligt resultat av den responsiva designen. Har ni också lagt märke till de otroligt stora rubrikerna? Utöver själva designen blir även storleken på hemsidan större – alltså i MB. Det är ett naturligt resultat av att bilderna större och mer rörlig media.

2. Sidorna blir längre
I och med att allting blir större krävs det längre sidor för att få plats med allting. Se till att ni har en bra skroll på musen. Ofta är det vanligt att företag väljer att plocka bort en del av innehållet på mobila enheter för att undvika ett för stort och mastigt innehåll.

3. Texterna blir kortare
Jag vet inte om det här beror på att sidorna blir större eller om det är en fortsättning på den minimalistiska trenden som genomsyrar all design nuförtiden. Detta gäller framförallt startsidan medan undersidorna behåller det fulla innehållet. Det har inneburit ännu fler länkar och andra vägar från startsidan in till resterande delar av hemsidan.

4. Startsidan blir viktigare
Användarbeteenden har förändrats. Bounceraten har ökat vilket har gjort det ännu viktigare att få inte det absolut viktigaste på startsidan. Företagen gör det enkelt och de gör det tydligt. Om inte besökaren förstår vad företaget sysslar med inom några sekunder kan man säga att startsidan har misslyckats.

5. Kontaktvägarna blir snabbare
Från att tidigare jobbat med minst en kontaktväg per sida, oftast i form av ett formulär i slutet av hemsidan har man nu tagit det här ett steg ytterligare. Det är mer och mer vanligt att det alltid finns någon call-to-action på skärmen. Det kan vara en fixerat e-postsymbol eller en chatt-ruta längst ner. Användarna ska alltså när som helst kunna ta kontakt med företaget.

 

connywhite2

Om Conny Gustafsson

Conny Gustafson är teknisk projektledare och grundare av Gustafsson Webb. Conny har en lång akademisk och praktisk bakgrund inom it med inriktning webb. Han leder våra uppdrag från första kontakt med kund till publicering med lyckat resultat gång på gång.
Följ på Google+